Historia marki Tissot

Historia marki Tissot
Opublikowano przez admin

„Innowator z tradycjami” – tak często określana jest jedna z najbardziej rozpoznawalnych marek na świecie, szwajcarska firma Tissot od wieków produkująca eleganckie zegarki. Czym zasłużyła na takie miano?

Przenieśmy się w przeszłość. Jest rok 1853, mała miejscowość Le Locle w szwajcarskich górach Jury. Po wieloletniej nauce za oceanem do domu rodzinnego wraca Charles-Emile Tissot. Razem z ojcem zakładają niewielką firmę, produkującą zegarki. Na początkowym etapie urządzenia były wytwarzane z… elementów przynoszonych przez okolicznych mieszkańców. Prawdopodobnie wspólnicy nie podejrzewali nawet, że po 160 latach marka przez nich stworzona będzie rozpoznawalna na całym świecie, a jej przedstawicielstwa będzie można znaleźć w 150 krajach.

Sukcesy na carskim dworze

Warsztat powstały w 1853 roku specjalizował się w produkcji wysokiej jakości zegarków kieszonkowych. Charles-Emile Tissot, z racji częstych podróży, zajmował się ich dystrybucją. Łącznie spędził w drodze 43 lata, sprzedając zegarki w Europie, Ameryce Północnej i Rosji.

Trud się opłacił. Gdy w 1904 roku firma wyprodukowała specjalny kieszonkowy zegarek dla jednego z oficerów gwardii cara, zamówienia zaczęły sypać się jak z rękawa. W tym samym roku firma Tissot otrzymała od carskiego dworu specjalny order za zegarek kieszonkowy, stanowiący nagrodę dla rosyjskich oficerów. Rynek rosyjski był głównym kierunkiem ekspansji marki aż do czasu rewolucji 1917 roku.

Przełomowe zegarki

O sukcesie firmy nie zadecydowała jednak tylko reklama, a przede wszystkim innowacyjne podejście do tworzonych przez nią zegarków. Już w 1915 roku Tissot wyprodukował pierwszy zegarek naręczny. Była to absolutna nowość na rynku.

Rok później powstał słynny model Banana, o nowoczesnym stylu, nawiązującym do Art Deco. Zegarek ten charakteryzował pionowy cyferblat i bardzo oryginalne liternictwo. Nazwę zawdzięczał bransolecie wygiętej w łuk, która idealnie dopasowywała się do nadgarstka. Model ten odniósł gigantyczny sukces – firma musiała zakupić dodatkowe maszyny, by zwiększyć możliwości produkcyjne zakładu.

Kolejnym słynnym modelem Tissota jest Navigator, wyprodukowany w 1953 roku dla uczczenia 100-lecia marki (model ten został „reaktywowany” w 2013 roku). Navigator pokazywał czas we wszystkich strefach, wyposażono go również w automatyczny naciąg. Do „kultowych” modeli tego okresu należy także Visodate z datownikiem i PR 516, zegarek wodoszczelny, antymagnetyczny, a na dodatek wyposażony w kalendarz.

Plastik, skały, drewno…

Kolejny rozdział w historii marki Tissot to lata 70. Nie rozpoczęły się one dla firmy najlepiej. Model Astrolon – pierwszy mechaniczny zegarek o przezroczystej kopercie – nie odniósł spodziewanego sukcesu. Porażka ta nie zniechęciła jednak firmy do eksperymentów z tworzywami – w latach 80. Tissot stworzył między innymi zegarki z alpejskiej skały czy drewna.

Nowatorskie podejście nie ograniczało się jednak tylko do doboru materiałów. W 1999 roku Tissot wypuścił swój wielki hit – model T-Touch z… dotykowym ekranem. W 2011 roku z kolei firma wygrała międzynarodowy konkurs w kategorii „klasyczny mechanizm”.

Hasło „Innowator z tradycjami” pasuje więc tutaj idealnie. Przykład marki Tissot pokazuje, że firmy, które odnoszą sukcesy, potrafią bez problemu łączyć klasyczny, elegancki design z fascynacją nowoczesnością.